Vet vi nok om krisehåndtering?

Digital samhandling for brukerrepresentanter Forum Vet vi nok om krisehåndtering?

Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #2754

    Når krisen velter inn over oss, har vi behov for kunnskap om hvordan vi skal forholde oss.  Det skilles gjerne mellom fire faser: Sjokkfasen, reaksjonsfasen, bearbeidingsfasen, nyorienteringsfasen. Hver fase krever sitt og det er ulikt hvor lang tid vi trenger i de ulike fasene, litt avhengig av hver vi er  som personer og også hvilken krise det dreiser seg om (Gilliland 2013)

    Spørmålet som reiser seg er om vi vet nok om krisehåndtering både på egne vegne og på vegne av andre?

    Den pågående Covid-19-krisen viser med tydelighet at dette ikke bare er en krise for vår fysiske helse, men i høyeste grad også for vår psykiske helse. Det er nærliggende å konkludere med at vi vet ikke nok om dette emnet, og for lite til å kunne representere de som blir rammet.  Vi trenger mer kunnskap for å kunne støtte de som står i en krise og påvirke omgivelsene.  se forøvrig kriseveilederen fra helsedirektoratet

    #2788

    Mange av verdens land var ikke forberedt på en slik pandemi, Sist det var noe tilsvarende var vel spanskesyken rundt 1918. Fra den gang og frem til i dag har verden endret seg både medisinsk og teknisk, men like vel kon Covid 19 som et sjokk på oss alle. Jeg håper samfunnet lærer og er forberedt når en ny pandemi rammer oss. Jeg tror at det vil komme flere utbrudd.

    #2792
    Anonym

      Vi i Mental Helse kunne laget en videbasert veileder og gitt det som kurs til interesserte. Det beste bidraget mot frykt i krisehåndtering er økt kunnskap. Dersom vi kan tilby lettfordøyelig kurspåfyll kan vi roe ned de som er ordentlig tørste på viten.
      Jeg er sikker på at chattjenester og telefontjenester hjelper også i krisehåndtering for de som behøver det men å ha flere chat tjenester viet til krisehåndtering trenger ikke å være en dum ting. Et samarbeid som før har tatt plass i søken om midler er f.eks nytt samarbeid med Røde Kors.

    Viser 3 innlegg - 1 til 3 (av totalt 3)
    • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.