Hvordan komme oss videre fra alvorlig psykisk sykdom

Digital samhandling for brukerrepresentanter Forum Erfaringer/Experiences Hvordan komme oss videre fra alvorlig psykisk sykdom

Viser 2 innlegg - 1 til 2 (av totalt 2)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #2789
    Anonym

      Når man som alvorlig psykisk syk har begynt å bli bedre. Hvordan skal man finne seg en ny identitet. Når man i lang tid kun har sett på seg selv som «syk», kan det være vanskelig å klare å se seg selv i et annet lys og dermed klare å komme seg litt videre fra sykdom.

      Så hvordan mener dere at man kan hjelpe seg selv eller noen man er glad i å begynne å leve livet sitt med sykdommen litt mindre i fokus. For det kan være skummelt å bli bedre.

      #2838
      Anonym

        Det er forferdelig skummelt å bli bedre, jeg måtte flytte til ny by for å finne nok venner som godtok meg for den jeg var, men jeg må si det var absolutt verdt det. Jeg har endelig klart å slå rot, og har folk som støtter meg og tror på meg.
        Jeg tror altså at nøkkelen til varig bedring og ny identitet ligger i ens nettverk og gjerne hva man tror på for noe. Hvis man har en overbevisning større enn en selv kan det være en måte å akseptere og komme seg videre i sin sykdom. Når man kjenner seg mest elendig hjelper det å ha venner som ser det gode i en og minner en på alle de gode sidene man har. Gjerne og det å komme seg ut og være i aktivitet og ha sunne måltider og. Den ene gode vanen holder hånd med den neste, det ene tar det andre med seg.

        Men hvordan finner man noen som kan støtte en i målene og drømmene en har satt seg? Det er vanskeligere, men det hjelper å finne en organisasjon man kan begynne som frivillig i, der er det mange ildsjeler og noen som er villige til å oppmuntre og støtte litt.

      Viser 2 innlegg - 1 til 2 (av totalt 2)
      • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.