Hvordan kan vi spre mer erfaringskunnskap om psykisk helse?

Digital samhandling for brukerrepresentanter Forum Hvordan kan vi spre mer erfaringskunnskap om psykisk helse?

Viser 4 innlegg - 1 til 4 (av totalt 4)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #2756

    Ettersom vår psykiske helse blir mer og mer truet, og spesielt flere og flere unge blir rammet av psykisk problemer, er det behov for å mer forebyggende jobbing. Men hvordan skal vi legge opp det forebyggende arbeidet og blant annet spre erfaringskunnskap på en konstruktiv måte?

    Skolen er en sentral arena, men også fritidstilbud av ulik art. Som representanter for dem som sliter med ulike former for psykiske problemer, har en viktig rolle å spille i denne sammenheng, men hvordan makter vi dette og det noe synspunkter på hva vi kan gjøre for å utvikle og forbedre innsatsen i denne sammenheng?

    #2770
    Anonym

      Det har kommet meg for øre at det er ønskelig med en psykisk helsesentral slik som legesenter. Her kan alle med interesse for psykisk helse eller behov for psykisk helsehjelp henvende seg. Mental helse gjør en god jobb med å ha tilbud til alle. Men vi må bli enda mer synlige og jeg tenker på at vi som erfaringsfolk innen psykisk helse burde gå sammen med kreative mennesker for å gjøre en rebranding av psykisk helsefeltet, eller en gjenfødelse av det mentale. Da kan vi samarbeide med bedrifter som kan hjelpe til å gi arbeidstrening mot en ordentlig lønn og kjempe for bedre ordninger i tjenester til psykisk rammede.
      Psykisk helse er et enormt spennende felt men ikke så mange vet mye om det er mitt inntrykk. Da blir det også vanskelig å være åpen om sin egen mentale fatning.
      Et annet forslag er å ha mentor hjelp som tilbud i mental helse, at en mer erfaren person som har kommet langt i sin bedring eller “recoveryprosess” kan veilede noen som er nylig rammet i sin mentale helse. Likepersonspsykologer rett og slett. Eller erfaringsveiledere som er eksperter i sin bedring. A-LARM har dette tilbudet til rusavhengige. Jeg synes at vi burde det også.

      #2786

      Ireneh90 kommer med mange gode ideer ovenfor og jeg håper det en gang vil la seg gjennomføre, men det største problemet her i Norge er økonomi. Staten bidrar med alt for lite penger innen disse områdene. I stedet for å øke midlene, minsker de dem. Eller så flytter staten ansvaret over til kommunene uten å tilføre midler til å gjennomføre tiltakene og kommune må da prioritere det absolutt nødvendige og lovpålagte og da går det ofte utover psykiatrien.

      #2791
      Anonym

        Jeg er nettopp begynt med hjemmebesøk gjennom Mental Helse og på den måten kan jeg jo følge opp men og rekruttere flere til mental helse og til å bruke sin erfaring f.eks ved å ta et kjøkkenpratlederkurs som jeg selv har gjort. Den er en fin måtte å vinne tilbake sin stemme på.

      Viser 4 innlegg - 1 til 4 (av totalt 4)
      • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.