Brukerkompetanse/expert by experience

Digital samhandling for brukerrepresentanter Forum Erfaringer/Experiences Brukerkompetanse/expert by experience

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #3094

    Bruker kompetanse kan bidra til bedre tjenster

    #3220
    Anonym

      It is extremely important to use the knowledge that we all have and can share these experiences. Because it is, in a way, a form of supervision in psychology and enormous social support. Above all, support for each other.

      Det er ekstremt viktig å bruke kunnskapen som vi alle har og kan dele disse erfaringene. Fordi det på en måte er en form for tilsyn i psykologi og enorm sosial støtte. Fremfor alt støtte til hverandre.

      #3221
      Anonym

        Once, I had a situation where I did not quite know if I was doing well, if I could recommend something to someone, or if I withdraw from a situation it would be good. It would be very hard for me if it weren’t the community and advice of others. Therefore, joint help and exchange of experiences is very important.

        En gang hadde jeg en situasjon der jeg ikke helt visste om jeg hadde det bra, om jeg kunne anbefale noe til noen, eller om jeg trakk meg ut av en situasjon ville det være bra. Det ville være vanskelig for meg hvis det ikke var for andres samfunn og råd. Derfor er felles hjelp og erfaringsutveksling veldig viktig.

        #3232
        Anonym

          Brukerkompetanse i f.eks psykiatrien må være gull tenker jeg. Da jeg var nede for telling og følte meg plaget i psykiatrien hadde det hjulpet meg om en brukerekspert hadde snakket med meg noen ganger. Jeg møtte ikke en eneste brukerekspert gjennom mitt totalt 3 årige psykiatriopphold og det er veldig leit. Det kunne gitt meg etterlengtet håp og mening med det jeg gjennomgikk. Noen som var der for å støtte og ikke skulle få meg med på alt slags som var mot min vilje og ønske.
          Skulle ønske mental helse sine tilbud og hadde blitt nevnt. At det gikk an å være medlem og få være med i ulike tilbud.
          Men jeg er glad for å ha blitt pushet til selv å bli erfaringsekspert da jeg begynte å komme meg. Det har vært teraputisk. Erfaringskunnskapen kan yte en empati som ikke kan sidestilles i fagkunnskapen.

          #3234

          Dette var jo leit å høre. Mental helse ønsker jo å kunne bidra med sin brukerkompetanse og støtte til brukere som trenger det. Så her tenker jeg det er en viktig jobb å gjøre så brukerrepresentanter kan bli mer aktive og synlige, men først av alt trenger vi å rekruttere flere brukere som kan være representanter.
          Det trenges opplæring og motivasjon, samt at man kjenner til hverandre. Jeg tenker at her har dette forumet en viktig misjon å utføre.

          #3235

          Ja erfaringsdeling er givende, både for den som gi av sine erfaringer og den som få del i andres erfaringer. På den viset opplever man kanskje ikke å stå så alene og man finner kanskje måter å handle på som er bedre enn de man har tenkt ut selv. Vi gjøre alle en del feil, men vi gjør en del rett også, så da er det viktig å ha en dialog og ta vare på det som er positive erfaringer for hver og en av oss.

        Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
        • Du må være innlogget for å svare på dette emnet.