Digital samhandling for brukerrepresentanter › Forum › Erfaringer/Experiences › Å være representant i brukerutvalg
Merket: ekspertspråk
- Dette emnet har 12 svar, 8 deltakere, og ble sist oppdatert 4 år, 1 måned siden av .
-
ForfatterInnlegg
-
12. juni 2019 klokken 12:19 #1319
Det kan være utfordrende å være representant i brukerutvalg. Hvem skal man egentlig representere? Skal man representere bare seg selv eller skal man uttale seg på vegne av andre? Dersom man kun legger vekt på egne erfaringer kan dette bli lite representativt. Man bør være i kontakt med andre brukere og vite om deres erfaringer slik at man har et bredere grunnlag å uttale seg ut fra.
12. juni 2019 klokken 12:26 #1321Det kan være delte meninger om dette. Det er viktig med egne erfaringer for å har reell forståelse av hvordan systemet fungerer. Viss man bare har snakket med andre om hvordan det føles, kan man ikke helt forstå det. Selv om man kan formulere det, blir det lett bare ord.
- Dette svaret ble endret 3 år, 9 måneder siden av brukerforummh.
17. juni 2019 klokken 19:14 #1875Det er viktig det du skriver om å ha egne erfaringer
24. september 2019 klokken 15:36 #2521Ja det er lettere å uttale seg om det man selv har erfart
24. september 2019 klokken 16:29 #2522Jeg erfarer at det er stor forskjell på å være brukerrepresentant og leder av utvalget, som jeg er.
24. september 2019 klokken 16:30 #2523Det kan ofte være vanskelig å være alene som brukerrepresentant
24. september 2019 klokken 16:31 #2524brukerrepresentant.
24. september 2019 klokken 16:31 #2525AnonymHar dere erfaringer med koordinator?
24. september 2019 klokken 16:32 #2526Det er fint med ett Forum der man kan utbytte ulike erfaringer.
24. september 2019 klokken 16:40 #2529AnonymDet er kjekt med en plass der man kan komme sammen å diskutere med andre representanter.
10. desember 2019 klokken 16:43 #2617Det viser seg at i mange forskningsutvalg brukes et vanskelig språk.
10. desember 2019 klokken 16:43 #2618Det viser seg at i mange forskningsutvalg brukes et vanskelig språk.
7. september 2020 klokken 16:06 #2837AnonymJeg synes det kan være nyttig å vise vilje til utvikling som brukerrepresentant, at man er åpen for andres tilbakemeldinger og holde seg ajour med det nyeste av tema innenfor området en representerer. Jeg var selv erfaringskonsulent tidligere men har og andre engasjement i blant annet Mental Helse, man kan si at jeg da var en slags brukerrepresentant og at jeg er det enda, bare frivillig.
Det er lett å bli alene i rollen som brukerrepresentant, slik brukerforum h over sier. Så det er nødvendig å alliere seg med flere som kjenner til ens eget felt. Dra på konferanser for å mingle og stifte nye bekjentskaper og bli med f.eks i gruppen for erfaringskonsulenter på facebook og erfaringsnettverket sin side.
For å klare det vanskelige språket mener jeg det beste man kan gjøre er å lese noe og spørre masse spørsmål for å få rede på ting, gjerne av de som er nært knyttet til ens felt.
-
ForfatterInnlegg
- Du må være innlogget for å svare på dette emnet.